האם אמר ביאליק שהוא "שונא ערבים כי הם דומים לספרדים"

לא, ביאליק לא אמר זאת. * אך לא חסרים בתוכנו גזענים מכל הסוגים * אנטי אשכנזים, אנטי ספרדים, אנטי חרדים, אנטי מתנחלים* העיקר שיהיה מישהו שאפשר לשנוא ולהשפיל

רבים מאחינו הספרדים נתפסו לאמירה זו כהוכחה שהמשורר הלאומי היה "גזען". הוכח לא פעם כי זו עלילת שווא שאין לה כל בסיס.

שמואל אבנרי, מעובדי "בית ביאליק" פרסם מאמר נרחב על נסיבות פרסום העלילה וגילגוליה.

מסתבר שהעלילה צברה תאוצה משך השנים והגיע ה לשיא כשעמדו להוציא בראשית שנות השבעים שטר של 10 לירות ועליו דיוקנו של ביאליק.

שטר עם דיוקן ביאליק שעורר סערה

שטר עם דיוקן ביאליק שעורר סערה

מערכות העיתונים הוצפו אז במכתבי מחאה על שמזלזלים כך בכבודם של יוצאי ארצות המזרח. כל הטענות שלא היו דברים מעולם לא הועילו.

כותב ושמו יהודה לוי כתב אז שהוא מטיל אמנם ספק אם הדברים נאמרו מפי ביאליק אך "אין זה חשוב כלל אם באמת אמר מה שמייחסים לו", העיקר ש"ביאליק הפך בעיני הספרדים ובני עדות המזרח לסמל הפירוד ושנאת אחים בהעמידו אותנו ואת הערבים באותה קטגוריה". מכאן תביעתו: "לבטל את שטרי הכסף של משורר הפירוד הלאומי" (ידיעות אחרונות, 13.3.1969)

אך מי שחושב שאמירות גזעניות מופנות רק כלפי בני עדות המזרח, מוזמן לקרוא מה שכתב נחום ברנע במאמר תחת הכותרת "ניצחון הרחם" (" ידיעות אחרונות" 28.5.97 ).

וכך כותב ברנע: "ותיקי חטיבת הצנחנים, שיבואו לירושלים בשבוע הבא" – נאמר במאמר – " ילמדו לדעת שלא בתעלות של גבעת התחמושת הוכרע הקרב על ירושלים" .

ואיפה הוכרע הקרב? – בחדרי הלידה. בדיון שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה הובאו נתונים "שלאחדים נשמעו מדהימים ולאחרים מבהילים" .

מסתבר שמבין 500 היולדות המגיעות כל חודש לבית החולים "שערי צדק" , שתיים שלוש יולדות את ילדן ה-16 ומעלה, בין 12 ל-16 יולדות את ילדן ה-12 עד 15 ו-80 נשים יולדות את ילדן ה-8 עד ה-11.

אכן, נתונים מבהילים. האם צפוי בקרוב רוב ערבי בירושלים?

לא. הנתונים שהבהילו את ברנע מתייחסים ליולדות יהודיות. עוד מעט יהיה רוב חרדי בירושלים.

תארו לעצמכם מה היו התגובות – מיוסי שריד ועד אחמד טיבי – אם מכון יהודי היה מפרסם נתונים על הסכנה הדמוגרפית של ריבוי ערבי בגליל, במשולש או בכל מקום אחר.

נחום ברנע ויקיפדיה יוצר עידו קינן

נחום ברנע ויקיפדיה יוצר עידו קינן

נראה שנחום ברנע מידיעות כבר התעייף ממקצועו והחליט לעבור לענף השדכנות. וכך הוא כתב, על החלטת הנשיא לשחרר את מרגלית הרשפי, לאחר ריצוי שני שליש ממאסרה:
" הנשיא היה מיטיב לעשות אם היה מצרף אליה את המשפט הבא: מדובר בבחורה יהירה, מתועבת, השידוך הרע ביותר שבית-אל יכולה להנפיק" .

 

 

 

 

ראה מאמרים על גזענות לסוגיה

הכה ביהודים החרדים ותציל את המדינה

http://www.zeevgalili.com/2013/02/17660

 הפתולוגיה של הקשת הדמוקרטית המזרחית

http://www.zeevgalili.com/?p=251

הגרסה האשכנזית לקשת הדמוקרטית המזרחית
http://www.zeevgalili.com/?p=222

חיים חפר  -גזענות בורות ופרס ישראל
http://www.zeevgalili.com/?p=10373

גזענותו של נתן זך
http://www.zeevgalili.com/?p=10153

ההמצאה האווילית של "יהודים ערביים""

http://www.zeevgalili.com/?p=11083

 

 קישורים למאמרים על ביאליק

 הייתי מביא לביאליק שני כעכים כל בוקר

 http://www.zeevgalili.com/?p=293

 מה זה "לך לעזאזל" על פי ביאליק

http://www.zeevgalili.com/?p=476

 לובה אליאב על פגישתו עם בן דוד של ביאליק

http://www.zeevgalili.com/?p=8945

 מדוע כתב ביאליק שיר עליז בקישינב

http://www.zeevgalili.com/?p=9677

 דוד הלבני על המתמיד של ביאליק

http://www.zeevgalili.com/?p=443

 מספר האגדה לתלמוד הממוחשב

http://www.zeevgalili.com/?p=298

 אחרי מותי סיפדו לי  – אזכרה לביאליק

http://www.zeevgalili.com/?p=13037

 

 

תגובה 1 בנושא “האם אמר ביאליק שהוא "שונא ערבים כי הם דומים לספרדים"

  1. דן שמחוני

    אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁךָ לָדַעַת אֶת-הַמַּעְיָן
    מִמֶּנּוּ שָׁאֲבוּ אַחֶיךָ הַמּוּמָתִים
    בִּימֵי הָרָעָה עֹז כָּזֶה, תַּעֲצוּמוֹת נָפֶשׁ,
    צֵאת שְׂמֵחִים לִקְרַאת מָוֶת, לִפְשֹׁט אֶת-הַצַּוָּאר
    אֶל-כָּל-מַאֲכֶלֶת מְרוּטָה, אֶל-כָּל-קַרְדֹּם נָטוּי,
    לַעֲלוֹת עַל-הַמּוֹקֵד, לִקְפֹּץ אֶל-הַמְּדוּרָה,
    וּבְ"אֶחָד" לָמוּת מוֹת קְדוֹשִׁים –

    מר גלילי הנכבד, לפני שנים הזכרתי את שמו של ביאליק בפני קרובי החרדים. הם עיקמו אפם בסלידה ואמרו שביאליק נתפס בישיבה מעשן בשבת. מי יודע? אינני מומחה לביאליק.

    כמה שנים אח"כ הזדמנתי ליציע האורחים בכנסת כאשר התקיים שם דיון על הסעת המשחן הגדול בשבת. על דוכן הנואמים עלה הרב דרוקמן לנזוף בממשלה, וכסיוע לדבריו ציטט את "אם יש את נפשך לדעת" של ביאליק. האה! אם כך ביאליק מקובל גם על דתיים!

    לפני שנה או שנתיים, יצא לי לשמוע שביאליק התקוממם על כך שאנשים הולכים בשבת ברחובות תל-אביב ומעשנים. "אינני רוצה שישרפו לי את השבת" אמר. אם כך, אולי הסיפור שנתפש מעשן בשבת כלל אינו נכון.

    אם עיתותיך בידך, שוב וקרא את השיר הזה מראשיתו ועד סופו – הוא מתאים גם ליום השואה.

    שבוע טוב,

    דני
    קרית-טבעון

    תגובה,
    שלום דני.
    אכן שירו זה של ביאליק ראוי להיקרא ביום הזיכרון לשואה ולגבורה כמו שירים רבים שלו שהם "אקטואליים" תמיד.
    לגבי השאלה אם עישן בשבת בישיבה או לאו איני יכול להשיב לך. העדות הכתובה היחידה שמצאתי על תקופת וולוז'ין של ביאליק היא של חברו לספסל הלימודים, אבא בלושר, והדברים פורסמו בספר "ישיבות ליטא, פרקי זכרונות" [הוצאת מרכז זלמן שזר]. הוא לא מזכיר זאת. אלה הטופלים על ביאליק האשמה זו רואים בה צידוק לחוסר היכולת שלהם להתמודד עם תפישתו של ביאליק את ההלכה והאגדה ואת מורשת ישראל בכללותה.

    אין זה סוד שביאליק לא דקדק בקיום מצוות. אך לא אטעה אם אומר כי ביאליק תרם לשימור היהדות והנצחתה יותר מרבים הקושרים לעצמם קשר של ממשיכי "ישראל סבא".
    זאב גלילי

השאר תגובה