שילוב דמותו של אליהו הנביא בליל הסדר, מקשר את גאולת מצרים, בגאולת העתיד * אליהו מחולל ניסים, בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים * הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו ופותר את קושיותיהם * אליהו מקודש גם בנצרות ובאסלם ואתרים הקשורים בשמו פזורים בכל רחבי ארץ ישראל
מאת ד"ר יואל רפל
'כוסו של אליהו', הניצבת על השולחן בליל הסדר, מרמזת על תפקידו כמבשר הגאולה. הכוס החמישית, הגורמת לכך שכל ילד מתאמץ להיות ער, כדי לראות מתי תילגם ממנה לגימה קטנה, מעניקה פן אנושי לאליהו המלאך. שילוב דמותו של אליהו הנביא באווירת ליל הסדר, באמצעות כוסו של אליהו, נעוץ ברצון לקשור את הגאולה הראשונה שבה נגאל עם ישראל ממצרים, בגאולה שתבוא בעתיד.
אליהו כמבשר הגאולה
לפי הסיפור המקראי אליהו הנביא לא מת אלא עלה בסערה השמימה. זה מקור האמונה שהוא עתיד לשוב ולהתגלות עם בשורת הגאולה בפיו. כדברי הזמר המושר במוצאי שבת:
אליהו הנביא
אליהו התשבי
אליהו הגלעדי
במהרה יבוא אלינו
עם משיח בן –דוד
ומדוע יופיע אליהו ביום בואו של המשיח? כיוון שנאמר במפורש בספר מלאכי, אחרון הנביאים, "הנה אנכי שולח לכם את אליה(ו) הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".
פותחים הדלת ב"שפוך חמתך"
"שפוך חמתך על הגויים" אנו אומרים בליל הסדר ופותחים את הדלת לאליהו הנביא, שיש בו מטיבו של מלאך ומאופיו של בן-אדם. כמלאך הוא בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים. כבשר ודם הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו, שהוא נפרד מהם, על פי החלטתו, בכל פעם שלא נהגו כדין.
דמות אליהו במקרא ובאגדה
אליהו פעל בימי אחאב מלך ישראל {851-870 לפנה"ס} ובימי אחזיה בנו. מוצאו של אליהו מהעיר תשבה , בחבל גלעד, על כן נקרא תשבי.
האגדה והסיפור העממי שילבו את אליהו במסכת חיינו והחזירו אותו כמה פעמים ובתקופות שונות אל קרקע העולם. לפי סיפורי האגדה יורד אליהו כדי לבקר בבתי מדרשות של תלמידי חכמים ועונה על קושיות שנשארו פתוחות. אליהו הנביא, מספרת האגדה, עמד בפתח המערה, שבה התחבאו רבי שמעון בר-יוחאי ובנו אלעזר תריסר שנים. עוד מספרת האגדה כי הוא נכנס לבית מדרשו של ר' יהודה הנשיא, ישב בליל הסדר בביתו של ר' יהודה החסיד ועמד ליד מיטתו של ר' ישראל בעל שם-טוב בעת פטירתו. הוא השלים מניינים בבתי כנסת בירושלים ובצפת ועל כן הם נקראו בשמו.
אליהו כשומר הברית
אליהו נחשב למלאך הברית השומר על כל ילד שנולד. ולכבודו מוצב בכל ברית מילה 'כסא אליהו הנביא' .
בסיפורי העם מופיע אליהו מבקר לעיתים קרובות בבתי עניים במוצאי שבת ודואג לקיומם בימות החול, אגדה זו באה לביטוי בשיר "איש חסיד היה, בלי מזון ומחיה", המושר במוצאי שבת.
אליהו כמחולל ניסים
ניסים אחדים נקשרו בשמו של אליהו :
– נס העורבים המביאים לו לחם ובשר בעת ישיבתו בנחל כרית, המזוהה עם ואדי קלט.
– נס הקמח והשמן בבית האלמנה אשר בצרפת{לבנון}.
– נס החייאת בנה של אותה אלמנה. נס ההחייאה יכול להיחשב לראשית שיטת ההנשמה מפה לפה.
המופלא מכל הוא הנס, שהתרחש בעת שירדה אש ה' בהר הכרמל. כינוסם של שמונה מאות וחמישים נביאי הבעל על הכרמל והצבת האתגר בפניהם: "עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים".
ירידת האש מהשמים מביאה את כל הנוכחים להצהרה "ה' הוא האלוקים ה' הוא האלוקים".
מקודש לשלוש הדתות
את דמותו של אליהו הנביא קידשו מאמיני שלוש הדתות המונותיאיסטיות . באגדה הנוצרית הוא מתואר כנביא, שנכנס חי לגן עדן, עם משה רבנו. הוא מתואר גם כלוחם במתנגדיו של משיח הנוצרים. נבואתו על אחאב, כי תבוא הבצורת דימתה אותו לשר הגשמים.
המוסלמים העניקו לאליהו כבוד רב ואף כינויים אחדים התחברו לשמו : חוץ מהשם מר אליאס – אדון אליהו, מקובל הכינוי אל-חד'ר- הירוק. רמז לעובדה שהוא חי לעד. שם אחר נפוץ מאד בין הערבים הוא אבו משעל, כלומר בעל האבוקה. כך אף שמו של הכפר דיר אבו משעל בשומרון.
אתרים על שם אליהו
על שמו של אליהו נקראים אתרים רבים בארץ. האמונה העממית , בעיקר הקבלית, הרואה באליהו הנביא את המשיח, קשרה את פעילותו הענפה עם מקומות שאין להם כל קשר עם המקומות שפעל בהם בתקופה המקראית.
• צפת והר מירון. ר' חיים בן עטר, שסייר בגליל בשנת 1742 כותב אל חסידיו :"עלינו לראש ההר ,ראינו שם כמו כיסא של שיש. אמרו שזה כיסא של אליהו שעתיד לבשר לישראל וישב בה, במהרה בימנו.". מהו אותו כסא שעליו מספר בן-עטר?במורד ההר ממול למירון מתרומם מתוך סבך השיחים צוק סלע {יותר מ 5 מטרים גובהו} בעל צורה מיוחדת. צוק סלע זה כונה 'כיסא המשיח', או 'כיסא אליהו הנביא' , האגדה מספרת, כי בכיסא הזה ישב אליהו הנביא באחרית הימים ויכריז בשופרו על בוא המשיח ועל ראשית הגאולה.
• מערת אליהו וקרן הכרמל. בקצהו המזרחי של הר הכרמל מתנשאת לגובה 482 מ' 'קרן הכרמל' המכונה בערבית 'המוחרקה'- 'מקום השרפה' . מהמקום הזה, השייך היום למנזר הכרמליתים, אפשר לצפות ברמות מנשה, בגלבוע, בהרי גלעד, בבקעת מגידו,בגבעת המורה, בתבור, בגליל העליון והתחתון, במישור עכו ובמפרץ חיפה, ובנופיו המושלגים של החרמון. לפי המסורת, קיבץ לכאן אחאב ,מלך ישראל, את שמונה מאות וחמישים נביאי הבעל והאשרה, וכאן התחולל קרב הקרבת הקורבנות בינם לבין אליהו.
נפוליאון קיצץ את ידו של פסל אליהו
כל מטייל המעפיל אל קרן הכרמל רואה במרכז חצר הכנסייה פסל המציג את אליהו מניף חרב רחבת להב מעוקמת, ורגלו מונחת על ראשו הכרות של אחד מנביאי הבעל.
אין זה הפסל המקורי. כי אם העתק שעשה בן נצרת לפני ארבעים שנה. בעבר הלא רחוק היה במקום פסל יצוק בטון שידו הימנית קטועה עד המרפק וגדם ברזל חלוד מבצבץ ממנה.
בספרו 'בשביל המטיילים' מספר יהודה זיו את סיפור גדיעת ידו של אליהו: 'נפוליון שצר על עכו בשנת 1799 ללא הצלחה, שלח את חייליו – בעצת חכמיו לקטוע את יד אליהו, הנושאת חרב שלופה, ולהתגבר בדרך זו על מגיני עכו'.
קטיעת היד לא הועילה לנפוליון והוא נסוג מעכו.
מערת אליהו כמקום מרפא
ר' בנימין מטודלה, שביקר בארץ בשנת 1170, הוא הראשון המספר על מערת אליהו, ובתוך כך הוא קושר אותה , למזבח אליהו בקרן הכרמל. הקירות של המערה מכוסים שמות בכתבים שונים שחקקו מבקרים, עולי רגל יהודים ונוצרים שבאו למצוא מרפא במערה. המערה חצובה בסלע {אורכה 14 מ' ורוחבה 8 מ',גובהה 6 מ'}. חקוקה באחד הקירות מנורה בעלת קנים.
מנזר מר אליאס. על אם הדרך מירושלים לבית-לחם שוכן מנזר 'מר אליאס' השייך ליוונים האורתודוכסים.שם המנזר מעיד על הקשר לאליהו הנביא, שעל פי האגדה נח במקום הזה בעת בריחתו מפני איזבל, אשת אחאב מלך שומרון.בספר מסעות משנת 1586 מופיעה תמונה של המנזר ובצידו סלע שעל פניו שקע בדמות אדם שוכב. בעבר סיפרו שזו צורתו של אליהו הנביא כאשר נח על הסלע.
הר חורב
ארבעים יום וארבעים לילה הלך אליהו הנביא במדבר עד שהגיע להר האלוהים, הר חורב. שייכותם המשותפת של משה רבנו ואליהו הנביא להרי הגרניט של דרום חצי האי סיני מקבלת ביטוי בדרשתם של חז"ל: "עשרה דברים נבראו בערב שבת,בין השמשות" ואחד מהם "מערה שעמדו בה משה ואליהו".
הוסיפו חכמים ואמרו: "מעולם לא זזה שכינה ממערת סיני. אלמלא נשתייר במערה,שעמדו בה משה ואליהו, כמלוא נקב סידקית (מחט) לא היו יכולים לעמוד בפני אורה".
מסעו של אליהו התנהל מצפון לדרום. אפילו לא עבר אליהו בכל המקומות שנקשרו בשמו, בכולם מצפים לבואו:
"שלושה ימים קודם שיבוא המשיח בא אליהו ועומד על הרי ישראל ובוכה ומספיד עליהם ואומר: הרי ארץ ישראל,עד מתי אתם עומדים בחורב, צייה ושוממה? וקולו נשמע מסוף העולם עד סופו.ואחר כך בא ואומר להם: בא שלום לעולם"(ילקוט שמעוני).
ראה גם
כל מה שרצית לדעת על פסח ועל ליל הסדר
http://www.zeevgalili.com/2013/03/17915
ליל הסדר בעיני זאב ז'בוטינסקי
http://www.zeevgalili.com/2013/03/17840
האם הגיע זמן לשנות את ליל הסדר
http://www.zeevgalili.com/2011/04/14624
מה פרוש אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן
http://www.zeevgalili.com/2011/04/14662
הגדת ימינו נוסח דוד בן דוריון
http://www.zeevgalili.com/2011/04/14672
יציאת מצרים זה לא מה שחשבתם
http://www.zeevgalili.com/2005/04/280
הצעה לנוסח הגדה בת ימינו
http://www.zeevgalili.com/2014/04/19226
מה שבן גוריון החמיץ בסיפור יציאת מצרים
http://www.zeevgalili.com/?p=2615
התקווה בהגדה לפסח של יהודי ג'רבה
http://www.zeevgalili.com/?p=10373