מה הקשר בין פיוטי יום הכיפורים למחמוד דרוויש

מרצה באוניברסיטה הפתוחה, שהשתתף בבג"ץ נגד מניעת לימודים מאסירים ביטחוניים, מצא את הקשר * בבג"ץ נטען כי להשכלה של רוצחי החמאס יש השפעה ממתנת * כי הלימודים הם תכנית שיקום להפניית האנרגיות של האסירים "לכיוונים הנכונים" * האם זה מה שמלמדים באוניברסיטה הפתוחה?

אני מודה כי אם יאמרו לי שהכותרת שלמעלה נראית כקשורה לפורים יותר מאשר ליום הכיפורים אודה באשמה. כי מי יעלה בדעתו לקשור בין יניי [מתחרז עם ינאי], אחד מגדולי הפייטנים של ארץ ישראל, למשורר אש"ף.

אטען כי אני חף מאשמה וכל רצוני היה לכתוב על ספר חשוב שהופיע בימים אלה. יניי מככב בספר זה והרי ביום הכיפורים בבית הכנסת נאמר הפיוט "וכל מאמינים" המיוחס לו

הספר הוא "דרושה פקודה שקולה – דיוקן ארץ ישראל בפיוטים". הוא נכתב בידי שני מומחים – פרופסור אפרים חזן ופרופסור ישראל רוזנסון.

שער הספפר דרושה פקודה שקולה

שער הספפר דרושה פקודה שקולה

אפרים חזן, יליד ג'רבה שבטוניסיה, הוא פרופסור אמריטוס בחוג לספרות עם ישראל בבר-אילן. ראש המפעל לחקר שירת הקודש בבר אילן. לזכותו של חזן נזקפת פריצת דרך בחקר השירה העברית בארצות המזרח בכלל, ובצפון אפריקה בפרט. פרופסור ישראל רוזנסון הוא ראש מכללת אפרתה איש חינוך ומומחה ללימודי ארץ ישראל.

"עולם מלא של יצירה"

"הספר מציג לקט-מעט מאוצרות הפלא של הפיוט הארץ ישראלי הקדום. בעיקר אותם קטעים המשקפים את חיי היום יום ביישוב היהודי בארץ ישראל במחצית השנייה של האלף הראשון על שלל צבעיו, על תקוותיו וכיסופיו. פרקי הספר מביאים מתיאורי הארץ בפיוט והתייחסותו לפירותיה ולצמחיה, לברכת המים והיבול, לכינויי הארץ, לשמות יישובים ולציוני גבולות ותחומין. גם מתוך קטעי-מעט אלה מתגלה יצירה שהייתה חיה ותוססת וזכתה לקהל ארץ ישראלי אוהב תורה. קהל זה מצא בפיוט עולם מלא של יצירה ולימוד, עולם שהשתלב היטב בחיי התרבות והאמנות המתגלים אלינו מבעד לחפירות הארכיאולוגיות ושרידי פאר העבר". [מתוך הפירסום לספר]

ביקורת בעיתון "הארץ"

לא הספקתי לרכוש את הספר לפני ראש השנה והסתקרנתי לקרוא ביקורת שפורסמה במוסף "ספרים", של עיתון הארץ. מחבר הביקורת הוא ד"ר אופיר מינץ מנור, חבר סגל בכיר במחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה.
את הקשר הנואל הזה בין פיוטי יניי לביו מוחמד דארוויש מצאתי בביקורת זו.

לאחר דברי שבח לספר הוא כותב כך ואני מביא את הקטעים הרלבנטיים בצילום:

המתנחלים

"ג'נסאיי כמסר אוניברסאלי מוסרי"

לא שמעתי עד לקריאת ביקורת זו על ד"ר מינץ ועל מפעלו ההגותי והמחקרי. עניין אותי לדעת מי כותב דברי הבל כאלה של עמדה פוליטית באיצטלא של ביקורת אקדמית מלומדת.
בדיקה קלה בגוגל העלתה שד"ר אופיר מינץ נמנה עם קבוצה של פרופסורים מהאוניברסיטה הפתוחה, שפרסמו בינואר 2013 גילוי דעת בו נאמר :
"אנו, חברי סגל ועובדים מהאוניברסיטה הפתוחה, מוחים על החלטת בית המשפט העליון שלא לחייב את המדינה לאפשר ל”אסירים הביטחוניים” הפלסטינים לממש את זכותם להשכלה וללמוד באוניברסיטה"
עוד נאמר בגילוי הדעת כי החותמים גאים על כך שאחד הקורסים המבוקשים ביותר על הרוצחים, המכונים "אסירים בטחוניים", הוא הקורס "רצח עם – ג'נוסייד". קורס שלדעתם מבטא מסר אוניברסאלי מוסרי.

"מחקרי" על שיקום אסירים

ד"ר אופיר מינץ מנור הצטרף גם, יחד עם מרצים אחרים של האוניברסיטה הפתוחה, לבגץ שערער על ההחלטה שאישרה את שלילת לימודי המרצחים באוניברסיטה.
המרצים הצטרפו לבגץ כידידי בית המשפט והציגו את נימוקיהם כעמדה "מקצועית".
מחקרים מוכיחים – כך נאמר בעתירה – כי השתתפות אסירים בלימודים אקדמיים משפיעים לטובה על הסיכוי לשיקום האסירים.
מה פרוש שיקום אסירים ביטחוניים, שהם רוצחים בעבר ובפוטנציה? והיכן נערך מחקר כזה?
מסתבר שהפרופסורים המכובדים התבססו על מחקרים שנערכו בקרב אסירים פליליים בארצות הברית. מחקרים אלה מוכיחים לדבריהם כי הלימודים יוצרים מצב "שבו ניתן לקיים תכניות שיקום ולהפניית אנרגיות לכיוונים חיוביים".

זכותו של כל אדם, גם אם הוא פרופסור, להביע את דעתו בכל נושא גם אם הוא אומר דברי הבל. וגם אם הוא מבסס את דבריו חסרי השחר על המעמד המדעי שלו.
אך יש לי שאלה: האם כך מלמדים באוניברסיטה הפתוחה שאנו מממנים בכספי המיסים שלנו?

 

 

מחמוד דרוויש

מחמוד דרוויש

 לאלה שאינם זוכרים. הנה פנינים משירתו של דרוויש:

 

"הגיע הזמן שתסתלקו,
שתמותו היכן שתרצו,
אבל לא בינינו"

עוד כתב:

בְּשָרוֹ שֶל הַכּוֹבֵש יִהֱיֶה לִי לְמָאֳכָל

הִזָהֵר..

מְהַרָעָב שֶלִי

מְהַזָעָם שֶלִי!

וזה חלק מהפיוט "וכל מאמינים" המיוחס ליניי ונאמר ביום הכיפורים:

הָאוֹחֵז בְּיַד מִדַּת מִשְׁפָּט
וְכֹל מַאֲמִינִים שֶׁהוּא אֵל אֱמוּנָה

הַבּוֹחֵן וּבוֹדֵק גִּנְזֵי נִסְתָּרוֹת
וְכֹל מַאֲמִינִים שֶׁהוּא בּוֹחֵן כְּלָיוֹת

הַגּוֹאֵל מִמָּוֶת וּפוֹדֶה מִשַּׁחַת
וְכֹל מַאֲמִינִים שֶׁהוּא גּוֹאֵל חָזָק

הַדָּן יְחִידִי לְבָאֵי עוֹלָם
וְכֹל מַאֲמִינִים שֶׁהוּא דַּיָּן אֱמֶת
—–

 ובעקבות גילויי הגניזה מניחים חוקרים כי הפיוט "ונתנה תוקף" אף הוא פרי רוחו של יניי

ונתנה תוקף קדושת היום
כי הוא נורא ואיום.
ובו תנשא מלכותך,
ויכון בחסד כסאך,
ותשב עליו באמת.

אמת כי אתה הוא דיין
ומוכיח ויודע ועד
וכותב וחותם וסופר ומונה,
ותזכור כל הנשכחות
ותפתח את ספר הזכרונות,
ומאליו יקרא,
וחותם יד כל אדם בו.

ובשופר גדול יתקע
וקול דממה דקה ישמע
ומלאכים יחפזון
וחיל ורעדה יאחזון
ויאמרו: "הנה יום הדין
לפקוד על צבא-מרום בדין" –
כי לא יזכו בעיניך בדין.

וכל באי עולם יעברון
לפניך כבני מרון,
כבקרת רועה עדרו,
מעביר צאנו תחת שבטו,
כן תעביר ותספור ותמנה
ותפקוד נפש כל חי,
ותחתוך קצבה לכל בריה,
ותכתוב את גזר דינם.

בראש השנה יכתבון
ובצום יום כיפור יחתמון:
כמה יעברון וכמה יבראון
מי יחיה ומי ימות
מי בקצו ומי לא בקצו
מי במים ומי באש
מי בחרב ומי בחיה
מי ברעש ומי במגיפה
מי ינוח ומי ינוע
מי יישקט ומי ייטרף
מי ישלו ומי יתייסר
מי ירום ומי יישפל
מי ייעשר ומי יעני:
ותשובה ותפילה וצדקה
מעבירין את רוע הגזירה!

(…) אמת כי אתה יוצרם
ויודע יצרם
כי הם בשר ודם:
אדם יסודו מעפר
וסופו לעפר,
בנפשו יביא לחמו,
משול כחרס הנשבר
כחציר יבש וכציץ נובל
כצל עובר וכענן כלה
וכרוח נושבת וכאבק פורח
וכחלום יעוף!

ואתה הוא מלך, אל חי וקיים.

תגובות במייל

תגוגות במייל

בתשובה לשאלתך מה מלמדים באוניברסיטה הפתוחה.
הם מעסיקים גם את אודי אדיב. לא צריך יותר הסברים.
Izzy Zizzy

ראה עוד

תשובת איתמר יעוז קסט למחמוד דרוויש

אנשי אקדמיה שחתמו על עלילת הדם של LANCET 

כך הומצא הטבהח שלא היה בטנטורה

ההיסטוריונים החדשים כמכחישי הציונות

3 תגובות בנושא “מה הקשר בין פיוטי יום הכיפורים למחמוד דרוויש

  1. ד"ר דב גולדפלם

    ההשוואה של פיוטי יניי עם שירתו של מחמוד דרוויש מזכירה לי את הדוקטורט המלומד של אותה גברת (אינני זוכר לאיזו אוניברסיטה הדוקטורט הוגש) שכתבה תזה שלפיה העובדה שחיילי צה"ל לא אונסים נשים פלשתיניות מצביעה על גזענות. דעתו המלומדת של ד"ר מינץ זהה כנראה לדעתו המלומדת של מי שאישר את התזה של הדוקטורט ההוא.

השאר תגובה