היגיון בשיגעון

ויקיליקס, ענת קם והסקופים של הארץ

העיתון לאנשים חושבים דלה כמה סקופים מאתר ההדלפות של האוסטרלי התמהוני * חלק מהסקופים התגלו כפרשנות שגויה או בדויה ובאחרים לא היה חידוש * האם יש קשר בין החיבה שמגלה העיתון לג'וליאן אסאנג'י לבין פרשת ענת קם?

עיתון "הארץ"  נקט יוזמה עיתונאית ראויה לציון. כתביו עברו על רבבות מסמכי "ויקיליקס", דלו מתוכם כמה מסמכים הקשורים בישראל ופרסמו אותם בתוספת פרשנות נרחבת.

במבט ראשון נדמה היה שעלו על כמה סקופים, שאחד מהם זכה אף לכותרת הראשית.

הסקופ: "יו"ר מועצת ישע, דני דיין  מבטיח: מתנחלים יסכימו להתפנות תמורת מחיר הוגן".

פרשנות מעוותת

מן הניסוח הזה אפשר היה להבין כי בעיית הישובים ביהודה ושומרון היא בעיה של כסף: יתנו יתפנו.  לא יתנו לא יתפנו.

אך מי שקורא את המסמך שעל פיו נבנתה הידיעה יכול להבין שהסקופ איננו סקופ.  ההסבר שנתן דני דיין בתגובה לגילוי הסנסציוני היה משכנע. הוא אמר לאמריקנים שחוקי הכלכלה לא נעצרים בקו הירוק וברור שיימצאו אנשים שיהיו מוכנים תמורת כסף להתפנות. הוא לא אמר שמדובר בישובים שבתוך הגדר ובוודאי לא אמר שמדובר בכל המתיישבים.

אני במקומו הייתי אומר שתמורת סכום הגון גם תושבי רמת אביב ג' יסכימו להתפנות מבתיהם.

 

דני דיין ויקישיתוף

 

זה לא הפריע להארץ להמשיך להחזיק בידיעה המפוקפקת הזו במאמר ראשי בו הם תפסו כאילו את צמרת מתיישבי ישע בקלקלתם. בפומבי הם מצהירים הצהרות קיצוניות אך בארבע עיניים מביעים עמדות אחרות.

"תג המחיר" של הארץ

דו פרצופיות זו ייחס המאמר הראשי בהארץ גם לאליקים העצני. לדברי המאמר העצני אמר בדלתיים סגורות כי הוא מתנגד לתופעה הקרויה "תג מחיר" אבל הוא לא אומר זאת בפומבי.

איני יודע אם כותב המאמר הראשי בהארץ נמנה עם האנשים שנמנעים לא רק מלעבור את "הקו הירוק", אלא מתרחקים מכל פרסום הקשור במתיישבי יהודה ושומרון.

אליקים העצני. צילום: זאב גלילי

 

אך גם המתנזר הקיצוני ביותר מן "השטחים" לא יכול היה שלא להיתקל בהצהרותיו הפומביות של העצני בגנות "תג מחיר". האחרונה בהם פורסמה לא בעיתון מתנחלים רחמנא לצלן אלא  בידיעות אחרונות  ובאתר החדשות "ניוז-1".

וכך כותב שם העצני בין היתר:

"יורדים לשפל המדרגה"

"פורעי 'תג מחיר' לא יאהבו את האמת הזאת, אך במעשיהם הם יורדים לשפל המדרגה של הגרועים באויביהם הערבים, שאצלם הנקמה היא עיוורת וגם בתוך עמם וחברתם 'כל מספר זוכה', ודי בכך שהקורבן ישתייך לאותו השבט או לאותה המשפחה. שאלות של צדק ומוסר כגון חפותו מפשע של הקורבן – אינן רלוונטיות…

"מי חלם שצעירים יהודים יאמצו את השיטה הבזויה הזאת ויתחשבנו עם השלטונות דרך מסגדים שרופים?

"כשמגנים ומוקיעים את שפל המדרגה של גביית "תגי מחיר" מחפים מפשע, יש להיזהר מלהיתפס להתחכמויות נוסח אש"ף: גינויים מזויפים והטיית האשמה אל הקורבן. אבו-מאזן, למשל, אינו מגנה את הטרור הערבי מטעמי מוסר, מפני שרצח הוא רצח הוא רצח, כי אם בהיות הטרור מזיק לעניין הלאומי הערבי. כלומר, הוא אינו משתלם…
" אכן, גם תג-המחיר אינו 'כדאי' לבעליו, במובן זה שהוא מכתים את מפעל ההתנחלות, שאין צודק ומוסרי ממנו, יותר מכל הכפשות השמאל הקיצוני. ובכל זאת, את הזעקה הציבורית יש להקים מחוץ לכל חשבון: אסור להבליג, אסור להתרגל ואסור לסבול שיטה מרושעת של פגיעה בבני אדם על לא עוול, כל בני אדם  באשר הם… "

עד כאן קטע ממאמרו של העצני. (ראה למטה קישור למאמר המלאא).

ולמי שיטען כי הדברים נאמרו או פורסמו לאחר הגילוי הסנסציוני מויקיליקס אומר שאני שמעתי דברים אלה מפיו של העצני לפני כמה חודשים. זה היה בכנס שהתקיים בבית מורשת רבין בנושא "דמוקרטיה מתגוננת". דיווחתי כאן על הכנס הזה וגם הבאתי מדבריו של העצני על "תג מחיר".

בין ויקיליקס לפרשת ענת קם

יתר הסקופים שבארץ מצא במסמכי ויקילי'\קס גם הם לא היו סנסציה גדולה. האם צריך לקרוא מסמך מודלף כדי לדעת שיובל דיסקין חושב שערביי ישראל מנצלים לרעה את זכותם הדמוקרטית? או שהשטינקרים של שלום עכשיו מספקים אינפורמציה לאמריקנים?

למותר לציין שהארץ באורח כללי משבח את התופעה הזו הנקראת ןיקיליקס. העיתון עוקף באלגנטיות את הצדדים האפלים באישיותו של מייסד האתר, ג'וליאן אסאנג'. ובאותה אלגנטיות הוא מתעלם מן השאלה אם גילוייו גרמו למותם של אנשים או להצלת חייהם של בני אדם.

אפשר להבין את האהדה של הארץ לויקיליקס. שהרי הארץ היה איזה מין ויליקיליקסון ברמה ישראלית. איפשר לכתב שלו לעבור על החוק ולהחזיק מסמכים סודיים ואף מימן את שהותו בלונדון על מנת שיוכל לקיים משא ומתן על הקלה בעונשו הצפוי.

ולסיום צילום נוסטלגי. הימים בהם הארץ היה עיתון ציוני שציטט בכותרתו את גבולות ההבטחה.

קישורים

מאמרו של העצני תג מחיר לא ולא
http://www.news1.co.il/Archive/003-D-53179-00.html

הכנס דמוקרטיה מתגוננת
http://www.zeevgalili.com/?p=14034

ענת קם – לא דמוקרטיה אלא מדיה-קרטיה

http://www.zeevgalili.com/?p=8432

ענת קם –  מועצת העיתונות מפרה את תקנון האתיקה
http://www.zeevgalili.com/?p=8659

ענת קם – קלמן ליבסקינד הציל את כבוד התקשורת

http://www.zeevgalili.com/?p=8419

גבולות ההבטחה בכותרת של הארץ