היגיון בשיגעון

כש"יקה" נבחר לועדת חקירה

מוכרי נקניקיות "יקים" בשנות השלושים בתל-אביב. בין נקניקיה לנקניקיה  קראו את כתבי ניצ'ה

על מקור הכינוי "יקה"

http://www.zeevgalili.com/?p=211

לפרופסור יחזקאל דרור מגיע צל"ש * בפליטת הפה שלו חשף מה שניחשנו כולנו * ועדת וינוגרד לא היתה אלא ספין של אולמרט * בין הדו"ח החלקי לדו"ח הסופי הצליח אולמרט להפוך עצמו לאתרוג, גם בעיני הוועדה * יחזקאל דרור הוא "יקה" שאינו יודע חכמות ופשוט אמר את האמת

ערב הקמתה של ועדת וינוגרד כתבתי את הדברים הבאים על פרופסור יחזקאל דרור:
"בין כל המועמדים לוועדת הטיוח שמבקש אולמרט להקים, היחיד שראוי לאמון הוא פרופסור יחזקאל דרור. הוא איננו מנכ"ל של מפעל בטחוני ממשלתי, איננו נציג חברת ענק המספקת ציוד למשרד הביטחון וגם איננו שואף להיות שופט בבית המשפט העליון (כפי שהיו כמה מועמדים שבחר אולמרט ונפסלו). ככל הידוע לי הוא גם לא חבר של אולמרט. פרופסור דרור הוא חוקר והוגה דעות בתחום מינהל ומדיניות, אולי החשוב והמעמיק ביותר בתחום זה. הוא יועץ בעל שם עולמי בקביעת מדיניות ותיכנון אסטרטגי…

"יחזקאל דרור מתריע עשרות שנים על כשלי ההתנהלות של המדינה, כפי שנחשפו במלחמה. מעל לכל: יחזקאל דרור הוא בראש ובראשונה יהודי-ציוני, החרד לגורל העם ולעתיד המדינה. הוא יכול לא רק לבדוק את מכשלות העבר אלא גם להתוות דרך לעיצוב העתיד".

אני מניח כי יש כמה מקוראיי המצפים כי אבלע את הכיפה שלראשי, נוכח הצהרתו של פרופסור דרור, שאמר בראיון ל"מעריב": "אם אנחנו חושבים שראש הממשלה יקדם את תהליך השלום זה שיקול מכובד מאד".

בהצהרה זו הוציא דרור את המרצע מן השק וחשף את מלוא קלונה של הוועדה מטעם .

חסרי חוש הומור

איני חוזר בי מן הדברים שכתבתי על יחזקאל דרור. אבל כדי להבין למה התבטא כפי שהתבטא יש לזכור כי דרור, בן ה-80, יליד אוסטריה, הוא "יקה", במלוא מובן המילה.

המילה "יקה" נולדה עוד בגולה אך קנתה אחיזה בשפה העברית בשנות השלושים, בעקבות העליה הגדולה מגרמניה. העולים החדשים היו שונים כל כך מן הישוב העברי בארץ ישראל עד שאי אפשר היה שלא יעוררו גיחוך. בגלל המבטא שלהם, בגלל הקושי שלהם ללמוד עברית, בגלל לבושם המשונה והרגלי החיים שלהם. כינויי הגנאי שדבקו בהם כמו "יקה" (שבלשון העם הובן כראשי תיבות של "יהודי קשה הבנה") לא היו שונים מכינויי הגנאי שדבקו בעליות אחרות (רומני גנב, מרוקני סכין, עיראקי פיג'מה, פולני ווזווז וכדומה).

בפועל תרמה העליה הגרמנית לארץ ישראל משאבים עצומים של ידע וערכים שכללו חריצות ללא לאות, דייקנות, יושר, קפדנות, נכונות לכל עבודת כפיים גם אם אתה דוקטור. התופעה הבולטת של התקופה: דוקטורים מוכרי נקניקיות ברחובות הערים.

והעיקר החשוב לענייננו: העדר מוחלט של חוש הומור.

הבדיחות על היקים

על מנת להבין את המנטליות היקית כפי שנתפסה על ידי הציבור בארץ יש להזכיר כמה בדיחות שמתייחסות אליהם.
יהודי מספר ליקה בדיחה ופותח: שני יהודים נוסעים ברכבת. שואל היקה : מנין ולאן? משיב המספר: לא חשוב הרי זו בדיחה. נניח מתל אביב לחיפה. וממשיך: בדרך נכנסת הרכבת למנהרה. מקשה היקה: הרי אין מנהרה בין תל אביב לחיפה? משיב המספר: לא חשוב הרי זו בדיחה. נניח שנסעו ברכבת מאיטליה לשוויצריה. בדרך נכנסת הרכבת למנהרה. ואז… שוב מקשה היקה: לאיזו מנהרה נכנסו. יש שלוש מנהרות בין איטליה לשוויצריה. המספר משיב בחוסר סבלנות: מה זה חשוב לאיזו מנהרה נכנסו. נניח למנהרת זילברקרנץ. הייקה פורץ בצחוק ואומר: מנהרת זילברקרנץ? אכן זו בדיחה טובה.

או הבדיחה על אותו יהודי שיכול היה לספר בדיחה שכל מי ששמע אותה מת מיד מצחוק. כשסיפר את הבדיחה לייקה הוא מת, אבל רק לאחר שלושה חודשים.

או היקה שיהודי התקשר אליו בשעת השינה של אחר הצהריים ("שלאףשטונדה"). היהודי התנצל אך היקה משיב לו: ההתנצלות מיותרת. הרי לא אתה הערת אותי אלא צילצול הטלפון.

במרוצת הזמן הפך הכינוי " יקה" לכינוי של כבוד והדבר אף נקבע בפסק דין של שופט באיזה משפט דיבה שהגיש מישהו.

אם נחזור לנושא דיוננו, פרופסור יחזקאל דרור, אי אפשר שלא לראות את כל החיובי במושג "יקה" המתבטא באישיותו.

דמות המנהיג הרצוי

פרופסור יחזקאל דרור, 80, הוא נשיא מכונן של "המכון לתכנון מדיניות העם היהודי". הוא מכהן כפרופסור למדע המדינה ומנהל ציבורי, באוניברסיטה העברית בירושלים. שימש כיועץ בכיר לראשי ממשלה ושרי ביטחון, וגופי ממשל נוספים. זכה בפרס ישראל ובפרסים רבים אחרים.

פרסם עשרות ספרים, שהאחרון בהם (מאי 2005) הוא "איגרת למנהיג יהודי ציוני ישראלי". בספר זה הוא משרטט את דמותו של המנהיג הדרוש למדינת ישראל ולעם היהודי נוכח האתגרים העומדים בפני המדינה והעם והסכנות המאיימות על קיומנו. יש לי חשד רציני שאהוד אולמרט לא טרח לקרוא את הספר הזה. כי אם יש מנהיג שהוא היפוכו הגמור של המנהיג האידיאלי לפי תאורו של פרופסור דרור הריהו אהוד אולמרט.

כך קובע דרור את דמותו של המנהיג הראוי למדינת ישראל:

* "בהחלטותיך ובהתנהגותך שקול ראשית את עצם העניין רק אחר כך הוסף שיקולים הכרחיים של עוצמה וקריירה"
* "עליך להיזהר מאד שלא להיתפס לשטחיות של מרבית כלי התקשורת ובמיוחד הטלוויזיה".
* "כדי להגיע להכרות מינימאלית החיונית לך בדרכי חשיבה מקרו היסטוריים עליך להרבות בקריאה"
* "בשום פנים ואופן אסור לך לתמוך במנהיג או במועמד למנהיגות המעמיד שיקולים אישיים ומפלגתיים צרים ואנוכיים מעל לערכים יהודיים ציוניים וכלל אנושיים".

* על ישראל לשאוף למנהיגות מעולה העולה בטיבה על המצוי במדינות אחרות.

הילדים שבערו באושוויץ

ספרו, "חידוש הציונות", שפורסם ב-1997, הוא אולי הספר החשוב ביותר בהגות הציונית שפורסם בדור הזה. הספר איננו עוסק בעברה של הציונות אלא בעתידה.

בין היתר כותב דרור בספרו: "הכרעה ערכית יהודית ציונית מועמדת במבחן המחשבתי והרגשי של דיון שבו נוכחים כאילו הילדים (שנשרפו באושוויץ) בעודם בחיים. תוך הנמקת ההכרעה בצורה שהיתה מתקבלת על דעת הילדים הבוערים, לו היו משתתפים בדיון בדעה צלולה ובוגרת…".

זהו עקרון מצמרר לקביעת דרכה של מדינת ישראל, עיקרון הממחיש במשפט אחד את גורלנו ואת הכוח המניע את מדינת היהודים.

התנגד לחורבן גוש קטיף

באחד ממאמריו הביע דרור התנגדות נמרצת לחורבן גוש קטיף הקרוי "התנתקות". וכך כתב:
…ההינתקות והמשכיה הצפויים מהווים שבר בציונות הקלאסית, ההינתקות היא בבחינת טראומה לציבור שראה את עצמו כממשיך דרכם של החלוצים שהניחו את היסודות להקמתה של מדינת ישראל… השבר בערכי ההתיישבות עשוי לחזק את מי שסבורים כי 'הציונות' בכללותה גמרה את תפקידה – וכעת יש לפתח את ישראל למדינה 'נורמלית'. זהו ניצחון לפוסט-ציונות…"

"יקה" לא משקר

איך ליישב את דבריו של דרור על שיקולי ועדת וינוגרד? אפשר אולי ללמוד זאת ממאמר בו הביע דעה שבצד מאמצים לעליה גדולה יש לשמור שליש מהעם היהודי בגולה.

וכך הוא כותב:
"…יש לפעול להגברת העלייה כדי לרכז בישראל כשני שליש של העם. יחד עם זאת, מצד אחר, בגלל מצב העולם והאזור הצפוי במאה העשרים ואחת, ובגלל הצו המוחלט להבטיח את עתיד קיומם של העם היהודי והיהדות … אני סבור שכשליש מהעם היהודי צריך להיות בתפוצה בריכוזים גדולים שיש להם יכולת קיום ארוכת טווח. זאת, תוך שילוב רב בין ישראל לתפוצות, כולל בין השאר ריבוי 'תושבות רב-מקומית' ההולמת גם את תהליכי הגלובליזציה."

בין השיטים של אמירה זו ניתן לזהות חרדה לעצם הסיכוי להישרדותה של המדינה היהודית, כשזו המנהיגות העומדת בראשה.

האם דרור חושב שהצרוף אולמרט ברק טוב יותר מנתניהו? אולי. האם חושבים כך גם יתר חברי ועדת וינוגרד? לפי החלק השני של הדו"ח המבולבל והסתירות הרבות בינו לבין החלק הראשון מתקבל על הדעת שהתשובה חיובית.

ליחזקאל דרור מגיע איפוא ציון לשבח על שחשף את קלונה של הוועדה – הספין הגדול ביותר של אהוד אולמרט.
יחזקאל דרור פשוט אמר אמת כי "יקה" אינו יודע לשקר.