היגיון בשיגעון

ניתוח שבר (הרניה) בשלט רחוק

כמעט כל גבר מעל לגיל מסויים נתקל בתופעה. היא מתחילה בכאב קל בבטן התחתונה. היא נמשכת בכאב חד ובהופעת בליטה במפשעה. הבליטה הולכת וגדלה וכך גם הכאבים. אין ברירה ואי אפשרלדחות עוד. הולכים לרופא. הרופא מאבחן מייד. אם הוא לא הכי טקטי בעולם ינזוף בך על שהזנחת את הענין זמן רב מדי. רופא יותר סימפטי יגיד לך בחיוך: זה כלום אבל אתה צריך לעבור ניתוח.

" ניתוח תיקון בקע"

הניתוח עצמו נחשב לניתוח קל – תיקון בקע מפשעתי. אך כפי שאמר לי רופא ידיד: כל ניתוח הוא קל, אם לא אתה צריך לעבור אותו. מניסיוני למדתי שהאמירה הזו נכונה. עברתי ניתוח באותו אזור בגופי לפני כשנתיים וחצי. אותו ניתוח, שנעשה בבית חולים ציבורי, היה כרוך בתלאות ובייסורים לא מעטים – זיהומים, כאבים משך תקופה ארוכה ועוד תלאות שלא אלאה בהם את הקורא. והחמור מכל: שנה לאחר אותו ניתוח נתבשרתי כי התיקון לא עלה יפה וכי עלי לעבור אותו ניתוח מחדש.

דחיתי את ההכרעה מיום ליום עד אשר הוחשתי לבית החולים, בעקבות כאבים עזים שחשתי. הכירורג התורן קבע כי הניתוח דחוף. בתוך זמן קצר היה עלי להחליט: איפה ובידי מי אנותח. (מסיבות ברורות לא אזכיר כאן שמות של מוסדות ורופאים).

מה זה "שבר" (הרניה, קילה)

בקע מפשעתי (הנקרא גם שבר, הרניה, קילה) הוא פגם בשרירי הבטן הנוצר כתוצאה מהחלשות נקודתית של הדופן. כתוצאה מהחלשות זו חודר חלק מן המעי אל הבקע ונוצרת בליטה שניתן לחוש בה במישוש. בליטה זו דומה למצב בו חלקו הפנימי של גלגל אופניים בולט דרך קרע בצמיג. תהליך זה איננו ניתן לעצירה ללא ניתוח. הוא הולך ומחריף עם הזמן, הבקע הולך ומתרחב, הבליטה הולכת וגדלה ובשלב מסוים קיימת גם סכנת חיים. המעי הבולט עלול להיכלא בתוך הבקע, נוצר נמק המחייב ניתוח חרום מיידי. הבקע שכיח מאד – כמה אלפי ניתוחים בשנה – יותר אצל גברים, אך מופיע גם אצל נשים.

בבית החולים הציבורי כבר נקבע לי תור לניתוח קרוב והכירורג שבדק אותי קבע כי זה יהיה ניתוח פתוח. דהיינו: פתיחת דופן הבטן וביצוע התיקון של הבקע על ידי תפירה או הנחת טלאי (רשת עשויה סיליקון) במקום הבקע. זה היה הרקע להתלבטותי איך ומי ינתח אותי.

בלי לפתוח בטן

בשנה האחרונה בה הייתי מודע להכרח לעבור ניתוח הקדשתי זמן ללימוד הנושא והבנתי שקיימת חלופה לדרך הניתוח הפתוח והיא שיטת הניתוח הלאפארוסקופי. בבית החולים הציבורי אמרו לי כי אינם יכולים להתחייב לבצע את הניתוח בשיטה זו מסיבות שונות ( הסיבה העיקרית היא שאין מספיק מומחים לניתוח בשיטה זו בבתי החולים הציבוריים ולכןהאינם יכולים להתחייב לידי מיאםול כשאבוא לניתוח).

קיימתי שורה של התיעצויות עם ידידים, עם רופאים מומחים ועם ידידים שהם גם רופאים והחלטתי לבצע את הניתוח באורח פרטי, בבית חולים פרטי ובידי מנתח, שהומלץ על ידי כל מי ששאלתי ומבין בנושא.

ניתוח לאפארוסקופי

ניתוח בשיטה זו מבוצע כולו בלי לפתוח את הבטן. דרך חתך זעיר(בגודל כסנטימטר) באזור הטבור מוחדר מכשיר הנקרא לאפארוסקופ, הכולל מצלמת וידאו זעירה. דרך שני חתכים קטנים נוספים מוחדרים מכשירי הניתוח. המנתח רואה את אזור הניתוח על מסך טלוויזיה ומבצע את כל הניתוח כאילו בשלט רחוק.

כך מבוצע ניתוח לאפארוסקופי. המנתחת רואה את הנעשה במסך שמולה. המסך שמאחוריה נועד לעוזר המנתחת.


הניתוח מבוצע בהרדמה כללית (אם כי לדברי הרופא ניתן לבצעו במקרים מסוימים גם בהרדמה מקומית או אזורית).

התאוששות מהירה

הניתוח שלי ארך כשלושת רבעי שעה ונתברר כי היה מסובך מן המצופה. במהלכו נתגלה כי קיים בקע גם בצד השמאלי והוא תוקן גם כן. כך זכיתי בשני סרטים בכרטיס אחד. ההתאוששות היתה קצרה ולמחרת בבוקר עזבתי את בית החולים. לא היה כאב ולא נזקקתי מאז אפילו פעם אחת לכדור לשיכוך כאבים. הסימנים היחידים לניתוח היו שלושה חתכים קטנטנים בדופן הבטן שנראו כמו סריטות זעירות. מובן שנזקקתי עוד למנוחה ולהתאוששות מן ההלם המלווה כל התערבות כירורגית. אבל אם יש משמעות בעולם לניתוח " קל" הרי זה שעברתי ניתן להגדרה זו.

ובעתיד ניתוח באמצעות רובוט

אין גבול לפלאי הטכניקה. כיום כבר מדברים ברצינות על רובוטים מנתחים. מאחורי הרובוט אמנם יעמוד רופא מיומן, אך הוא לא יצטרך להימצא בחדר הניתוח. הוא יכול להיות במרחק קילומטר או מאה קילומטר מן המנותח.

 

כך ייראההמנתח הרובוט. הרופא יכול להפעילו ממרחק רב (ויקישיתוף)

מפתחי הרעיון סבורים כי יש לו עתיד ברפואה צבאית. מערכת רובוטית תימצא בשדה הקרב אך הרופא המנתח יוכל להימצא במקום בטוח ולבצע את הניתוח ללא כל הפרעה. מערכת כזו תוכל גם לפתור בעיות של מדינות או אזורים שבהם המרכזים הרפואיים נמצאים במרחק רב מן הפריפריה. על ידי ניתוח מרחוק יוכל כל מנותח לזכות ברופא מומחה ממרכז רפואי גדול בלי שיהיה צורך לטלטלו למקום בו נמצא המנתח.

ברור שכל הנאמר למעלה איננו בגדר הדרכה רפואית שאותה יש לקבל רק מרופא.