היגיון בשיגעון

מותו של הטייס " משה האירי" שהטיס את מרבד הקסמים

עולים מתימן ממתינים למטוס שיטיס אותם במרבד הקסמים לארץ ישראל

לפני כמה חודשים [אוקטובר 2005] נפטר בלוס אנג'לס אחד מגיבורי תקומת ישראל, רוברט מגוויר, שדוד בן גוריון כינה אותו " משה האירי" . בישראל לא זכר איש לציין את מותו, אך רוב העיתונים הגדולים בארצות הברית בישרו על מותו, בגיל 94, בכותרות גדולות. לי נודע על מותו מידיד אמריקני ששלח לי צרור גזרי עיתונים שציינו את מותו של האיש.

מגוויר זכה לכינויו בפי בן גוריון תודות לתרומתו למבצע " מרבד הקסמים” במהלכו הועלו לישראל כל יהודי תימן.

 

מגוויר היה בן לאב אירי ואם אנגלית. הוא לחם כטייס במלחמת העולם השניה ולאחריה עבד בחברת התעופה " אלסקה אירליינס".  לאחר שנתקבלה הסכמתו של אימאם תימן ליציאת היהודים מארצו פנתה הסוכנות היהודית לחברה הקנדית וביקשה שתיטול על עצמה את הטסת היהודים לישראל.

המשימה הייתה סודית וכרוכה בסיכונים לא מעטים. המטוסים נאלצו לעבור כ-3000 קילומטרים מעל לשטח עוין והיה חשש שיפגעו במטוסים. היו כמה מקרים בהם נורו יריות לעבר המטוסים, אך אף מטוס לא נפגע. על מנת להימנע מגילוי טסו המטוסים חלק מהדרך בגובה נמוך דבר שגם הוא היה כרוך בסיכון.

המבצע החל ב-1949 ובמהלכו הועברו לישראל כחמישים אלף יהודי תימן ב-430 טיסות. בהטסות אלה השתתפו 28 טייסים רובם ישראלים.

תרומתו העיקרית של מגוויר למבצע הייתה כמה חודשים לאחר שהחל. חברת "אלסקה אירליינס" חזרה בה מן הנכונות להמשיך במשימה ומגוויר נחלץ לעזרה, הקים חברה חדשה (בשם " ניראיסט אייר טרנספורט" ) שהמשיכה במבצע עד להשלמתו.

בראיון עמו לפני כמה שנים אמר מגוויר כי מה שהניע אותו היה יצר הרפתקנות. אך נראה שהיה לו רגש חם לעם היהודי אולי בשל העובדה שאביו היה אחד השופטים במשפטי נירנברג בהם נשפטו פושעי מלחמה נאציים. באותו ראיון אמר מגוויר כי לעולם לא ישכח את שירתם של נוסעיו ואת מבטי התודה בעיניהם. " אלוהים העניק לי זכות מיוחדת בכך שהשתתפתי במבצע" , אמר.

 

לפני מבצע מרבד הקסמים השתתף מגוויר בהטסת יהודים לישראל מסין ומעיראק. לאחר המבצע חזר לארצות הברית וב-1950 איבד את רישיון הטייס שלו בגלל התקף לב. הוא פנה לעסקים ועשה חיל רב בעסקי נדל"ן. נולדו לו שלושה ילדים שמונה נכדים ושמונה נינים. בשנת 2004 הוענק לו עיטור כבוד מטעם מרכז ויזנטאל בווינה על תרומתו להצלת יהודים.

ראה יוסף יפידי שחי עשרות שנים בזהות בדויה בתימן