היגיון בשיגעון

מה בין פלסטין לפלשתינה (א"י)

מקור השם פלסטין

פוסטר ב-YouTube

פרופסור שמעון שמיר קובל ב" העין השביעית" (כתב עת לענייני תקשורת) על הבלבול הרב השורר בעיתונות בכל הנוגע לאיות שמם של ערביי ארץ שראל. הוא מונה לא פחות משמונה צורות איות שונות: פלשתינים, פלשטינאים, פלסתינים, פלסתינאים ועוד.

הבלבול וחוסר העקביות, אומר פרופסור שמיר, נובעים מחשיבה לקויה. לדעתו יש תוקף רק לשתי צורות איות – פלשתינה בפ' דגושה ופלסטין בפ' רפויה. לא מדובר כאן בשתי צורות של איות אלא בשני מושגים שונים.

שמעון שמיר צילום: שמעון שמיר רישיון ההשימוש ויקיפדיה

" פלשתינה" אומר שמיר, "הוא שמה של ארץ הקודש כולה. זו הגרסה העברית של השם הלועזי PALESTINE, אשר היה רווח מימים ימימה בהתייחסותן של אומות העולם לארץ זו" .

הבריטים כינו את הארץ פלשתינה (א"י). ראשי התיבות שבסוגריים, ארץ ישראל, נוספו בלחץ הישוב היהודי. הבנק של התנועה הציונית היה "אנגלו פלשתינה בנק" . מתנדבי הישוב הבריטי לצבא הבריטי נקראו פלשתינאים וגולדה מאיר הצהירה בשעתה (בהכריזה שאין עם פלשתינאי) "גם אני פלשתינאית" .

פרופסור שמיר מציין כי הערבים עצמם הסתייגו מן השם PALESTINE שכפו הבריטים. בשנים הראשונות לאחר מלחמת העולם הראשונה דרשו שהארץ תוגדר כ"סוריה הדרומית" .

" פלסטין" , אומר פרופסור שמיר, " הוא עניין אחר, הוא מושג ערבי המעוגן בהוויה הערבית" . כותבים אותו בס' ובט' ומבטאים בפ' רפויה.

איך פתאום נהיו ערביי ארץ ישראל, שלא הייתה להם מעולם שום זהות נפרדת – לאומית, אתנית, תרבותית, דתית – לפלסטינים?

פרופסור שמיר: "מפת הגבולות הפוליטיים עשתה את שלה ובארץ צמחה תנועה לאומית ממוקדת במושג הערבי "פלסטין" …תהליך זה הסתייע בעובדה שאכן ניתן היה למצוא בהיסטוריה שורשים למושג הערבי "פלסטין"" . גולדה מאיר, אומר שמיר, הייתה פלשתינאית לא פלסטינית.

הכפילות הזו שבה המונחPALESTINE מתייחס הן לארץ ישראל והן למדינה הפלסטינית, אומר פרופסור שמיר, " נותנת לפלסטינים חופש תמרון נפלא" . ברצונם הם יכולים לומר ששחרור פלסטין פירושו שחרור חלק מארץ ישראל שבו תוקם המדינה הפלסטינית. וברצותם הם יכולים להתייחס לשחרור פלסטין כאל כל הארץ מן הים עד הירדן.

שמיר מתריע על כך שהמושג הלועזי PALESTINE עובר תמורה מדאיגה בעולם, ומאבד את משמעותו ההיסטורית." …הדור הצעיר בקרב אומות העולם גדל כיום בנוף פוליטי שבו PALESTINE היא ארצו של אש"ף". לסיום קורא שמיר להתחיל מבית ולעשות הבחנה בין "פלשתינה" ל"פלסטין" .

על דבריו החשובים של פרופסור שמיר ניתן לומר בוקר טוב אליהו. מה יועיל אם בעיתונים הישראליים יעשו את ההבחנה בין פלשתינה לפלסטין. מי אם לא הערביסטים (רובם שמאלנים), שפרופסור שמיר הוא מן הבכירים שבהם, תרמו לאגדה הזו על קיומו של עם פלסטיני. הרי במאמר זה עצמו הוא מדבר על פלסטין כעל " מושג ערבי המעוגן בהוויה הערבית" . אפשר לצפות מפרופסור מלומד כשמיר שיאמר כי השם פלסטין נולד מן המאמץ הרומאי למחוק את הזהות היהודית של ארץ ישראל לאחר מרד בר כוכבא. בפקודת אדריאנוס נמחקה ירושלים ושמה הוסב ל"איליה קפיטולינה" ושם הארץ הוסב ל"סוריה פאלסטינה" .

 

בול מתקופת המנדט ועליו ציור הר הבית. הכתובת למעלה PALESTINE ולמטה פלשתינה (א"י)

מטבע מנדטורית ובה הכתבובת פלשתינה [א"י]

 

 ראה מה מקור הביטוי עץ או פלי

פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא עם ומתחיל לרצוח